Slovenské technické múzeum - Múzeum dopravy Bratislava
Múzeum sa nachádza v priestoroch koľajiska prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice z 19. storočia a priľahlých skladov. Cestnú dopravu prezentuje zbierka vozidiel od prvých dopravných prostriedkov s motorom i bez neho cez bicykle, osobné a nákladné automobily medzivojnového obdobia až po vozidlá zo 60. a 70. rokov 20. storočia.
Návštevníka zaujmú prototypy vyvinuté slovenskými automobilkami po druhej svetovej vojne a vojenské vozidlá. Na koľajisku možno vidieť výber parných, motorových a elektrických rušňov, nákladných vozňov a špeciálnych koľajových vozidiel slovenských železníc. Jedna z výstavných hál múzea je vyhradená expozícii železničnej signálnej, zabezpečovacej a oznamovacej techniky, zariadení pre údržbu trate, rovnošatám a ďalším predmetom z histórie železničnej dopravy na území Slovenska.
Dejiny múzea
V šesťdesiatych rokoch 20. storočia sa začali na Slovensku formovať prvé skupiny zberateľov a ochrancov dopravných technických pamiatok. V roku 1972 založil v Bratislave MUDr. Michal Ondrejčák spolu so svojimi priateľmi prvý slovenský klub zberateľov historických automobilov a motocyklov, dnes Veterán klub Bratislava. Súčasne v roku 1973 tu vznikol aj Krúžok priateľov železníc.
V roku 1979 sa tomuto zoskupeniu, pod odborným vedením Doc. Ing. Ladislava Križana, CSC., podarilo získať prvý historický parný rušeň. Od roku 1981 je nepretržite súčasťou slovenskej kolekcie prevádzkyschopných historických železničných vozidiel. Túto kolekciu spravuje a komplexnú dokumentáciu dejín slovenských železníc sa od roku 1983 zabezpečuje Múzejno-dokumentačné centrum, pôsobiacne dnes v rámci Železníc SR. Pri príležitosti 150. výročia železníc na Slovensku uzatvorili ŽSR a Veterán klub Bratislava dohodu o spoločnom postupe pri zriadení Múzea dopravy.
Priestory a železničné exponáty poskytli Železnice SR, cestné exponáty zabezpečil Veterán klub Bratislava, prevádzku expozície zabezpečilo Slovenské technické múzeum Košice, prostredníctvom svojej novej organizačnej zložky. Spoločné úsilie bolo za významnej sponzorskej pomoci PPA-Control, a.s. korunované úspechom a dňa 24. 6. 1999 bolo prvé slovenské múzeum dopravy slávnostne spístupnené verejnosti. Ročne múzeum navštívi viac ako 20 000 návštevníkov.
Expozície:
Železničná signálna, oznamovacia a zabezpečovacia technika
Expozícia predstavuje železničné zariadenia, ktoré sú skryté za múrmi dopravných kancelárií, hradiel alebo stavadiel. Dominantnými exponátmi sú stožiarové návestidlá - mechanické a svetelné zriaďovacie návestidlo, trojznaková mechanická predzvesť a dištančné, tzv. Schönbachovo návestidlo, ktoré je súčasne najstarším exponátom celej expozície (tento typ pochádza zo začiatku posednej tretiny 19. storočia).
Železničná oznamovacia technika je v expozícii zastúpená zbierkou nástenných i stolných telefónnych prístrojov sústavy s miestnou batériou - selektorových i automatických, telegrafnými a ďalekopisnými prístrojmi, zariadeniami pre bezdrôtovú komunikáciu a aparatúrou staničného rozhlasu z konca 40. rokov 20. storočia. Vývoj zabezpečovacej techniky reprezentuje elektromechanický staničný zabezpečovací prístroj Siemens, reléové zariadenie Ericsson a mechanický prístroj typu ČKD - AD 34.
Mílniky slovenského motorizmu v druhej polovici XX. storočia
Zmyslom tejto expozície je oboznámiť návštevníka na ploche 600 m2 s vývojom cestnej dopravy na Slovensku v období od druhej svetovej vojny. Venuje sa všetkým významnejším motoristickým témam tohto obdobia: vojenským vozidlám, typickým vozidlám slovenských ciest, prototypom vyvinutým slovenským automobilovým vývojom, reprezentačným automobilom a zariadením staníc technickej kontroly. Medzi najzaujímavejšie exponáty patria prezidentské automobily Čajka a ZIL, aerodynamický automobil Tatra 87, automobil NSU Ro 80 s motorom Wankel, za zhliadnutie však zaiste stoja aj všetky ostatné vystavované predmety.
Historický pancierový vlak Štefánik, ktorý sa vrátil z holandského Utrechtu, z jednej z najväčších výstav v Európe o histórii železníc, na ktorej vystavovali šestnásť vlakových súprav z celého sveta. Je to jediný pancierový vlak na svete, ktorý je pojazdný. Výstavu v spolupráci s Múzeom SNP v Banskej Bystrici a nadšencami z Klubu historickej techniky zo Zvolena môžete vidieť od septembra v koľajisku STM – Múzea dopravy.
Fenomén jednotného času
Expozícia návštevníkom predstavuje stručný prierez históriou a vývojom centrálne riadených elektrických hodín na území bývalého Československa. Prezentuje typovú rôznorodosť ako aj základný princíp funkcie hodín skrývajúcich sa pod značkou Elektročas či Pragotron, ktoré počas niekoľkých desaťročí zohrávali a ešte aj v súčasnosti zohrávajú dôležitú úlohu nielen na železnici, ale aj v iných odvetviach dopravy, priemyslu a služieb. Výstava je doplnená informačným panelom o tom, ako práve železnica prispela v 19. storočí ku vzniku časových pásiem, tak ako ich aj dnes poznáme.
Súčasťou výstavy je aj nová funkčná expozícia centrálne riadených hodín v priestoroch Múzea dopravy.
Múzeum je súčasťou STM Košice