Múzeum Martina Benku
Táto stála expozícia predstavuje autentické prostredie a dielo národného umelca Martina Benku (1888-1971), jednej z najvýznamnejších osobností zakladateľskej generácie slovenskej výtvarnej moderny, prezentujúcej život a mýtus rodnej zeme.
Múzeum bolo sprístupnené v roku 1973 v dome, kde umelec od roku 1958 až takmer do sklonku života žil a tvoril. Základ zbierkového fondu múzea vznikol ešte počas života M. Benku. R. 1960 na základe darovacej zmluvy umelec odovzdal podstatnú časť svojho diela (5 200 diel) štátu a čiastočné sprístupnil svoj ateliér a malú obrazáreň. V roku 1971 pribudla do fondu pozostalosť umelca, ktorú tvorili umelecké diela (3 200 kusov), finančná a písomná pozostalosť, zariadenie domu a ateliéru s osobnými predmetmi, ktoré sú súčasťou expozície múzea. Autenticky zachované interiéry múzea, rešpektujúce poslednú vôľu Martina Benku, približujú dielo všestranne orientovaného umelca, no predovšetkým maliara a ilustrátora. Múzeum je súčasťou SNM-MT v Martine.
Expozícia Martina Benku
Interiéry múzea - pracovňa, ateliér a spálňa - sú v zmysle poslednej vôle majstra Benku zachované v autentickej podobe
Pracovňa hostievala úzky okruh umelcových priateľov. Tu sa Benka v posledných rokoch života zdržoval najviac, hlavne za písacím stolom, kde pokračoval v písaní pamätí a vybavoval početnú korešpondenciu. Vznikala tu tiež drobná úžitková, či voľná tvorba (knižné ilustrácie, ex librisy, návrhy na známky). Osobná knižnica umelca, ako i voľne vystavené artefakty svedčia o mnohostrannosti Benkových záujmov.
Ateliér nesie najvýraznejšie pečať Benkovej osobnosti. Okrem umelcových obľúbených výtvarných diel tu zaujmú predmety súvisiace s jeho osobnými záujmami. Tradičné ľudové umenie - keramiku, maľby pod sklom, pastiersky riad, hudobné nástroje a tradičný ľudový odev - úprimne obdivoval, po dlhé roky zhromažďoval a výrazne sa ním inšpiroval aj v maliarskej tvorbe.
Popri všeobecne známych výtvarných dielach (Jar v Sliačoch, 1936; Oráčiny pod snehom, 1937; Jesenné dni, 1937; Drevári pod Ďumbierom, 1949; Prosté melódie, 1948; Pod hradovou - Boca, 1962) má tu svoje trvalé miesto 24-dielny cyklus Strážcovia a ochrankyne Slovenska (1939 - 1942), predstavujúci mužov a ženy v charakteristických ľudových odevoch z jednotlivých regiónov Slovenska s filozoficko-symbolickým významom. Súčasťou ateliéru sú i Benkove pokusy sochárskych prác.
Skromné zariadenie spálne, väčšinou pochádzajúce z rodičovského domu, svedčí o jednoduchosti a skromnosti Martina Benku. Zo zbierky hudobných nástrojov mimoriadnu hodnotu a výnimočnú tvarovú originalitu majú predovšetkým husle navrhnuté a vyrobené v priebehu rokov 1942 - 1963 samotným majstrom Benkom. Autentickosť prostredia dotvárajú rôzne úžitkové predmety, najstaršie zachované detské kresby z roku 1896, kresbové a fotografické portréty z viacerých období Benkovho života, ako i vešiak s pracovným plášťom a klobúkom.
Malá galéria, plniaca funkciu obrazárne už za umelcovho života od roku 1960, je ukážkou len nepatrnej časti z Benkovej voľnej maliarskej tvorby. Olejomaľby na plátne sú prierezom umelcovou tvorbou a vytvárajú obraz o jeho maliarskom zameraní. Je to reprezentatívny výber diel spolu so štúdiami slovenskej krajiny (1926 -1968) vytvorenými v plenéri, prezentujúci okruh jeho tvorby z obdobia 20. až 60. rokov 20. storočia, vývojové etapy jeho maliarskeho rukopisu ako i zastúpenie tém a lokalít Slovenska, objavujúcich sa v umelcovej tvorbe.